neděle 12. března 2017

Netradiční outsider - In the Line of Duty 3 (1988)

In the Line of Duty (v „českém“ distribučním názvu Red Force) bývala poměrně populární série.[1] Její třetí díl (In the Line of Duty III nebo Force of the Dragon) je ale tak trochu outsiderem v kontextu těch ostatních. První díl má Michelle Yeoh, v Yes Madam! se k ní přidává Cynthia Rothrock a režíruje legenda Corey Yuen.[2] Čtvrtý díl má zase výhodu v tom, že se objevuje Donnie Yen a za kamerou stojí Yuen Wo-Ping. Přesto si myslím, že má cenu se trojce zpětně věnovat. Především pro její narativní výstavbu, která shlukuje postupy pro hongkongský žánrový film typické a zároveň zvládá hravě podvracet divácká očekávání. Divák nikdy neví, co může čekat.

Třetí díl stojí dodnes ve složité pozici, legendární Michelle Yeoh byla  nahrazena začínající Cynthií Khan a Brandy Yuen rozhodně nedosahoval režijní zručnosti svého staršího bratra, Wo-Pinga. Khan jako madam Yeung pátrá po ukradených špercích spolu s japonským inspektorem, který přišel o mladšího parťáka. Na první půlhodině je zábavných hned několik věcí. Především je to rychlost, s jakou se všechno děje. Pro hongkongský film je rychlost typická, jde o kinematografii plnou dravých kamerových nájezdů, rychlých akčních scén, kratší průměrné délky záběru i kratších filmů obecně (často do devadesáti minut). Ale In the Line of Duty 3 (kromě zmíněného) nedovoluje žádné narativní linii se plně rozvinout, vždy je nějak nečekaně ukončí, což je poměrně zábavné. Těžko se hledá nějaký hlavní jednotící rámec. Některé linie vystoupí do popředí a zdají se být ty hlavní, avšak náhle ustoupí nebo dokonce, bez jakéhokoliv vyvrcholení, mizí.

Hned v úvodu přichází obrácení tradičního schématu. Dva detektivové pronásledují pár lupičů, při konfrontaci umírá mladší parťák, nikoliv starší mentor. Přeživší se setká s pozůstalou rodinou, čímž vytváří prostor pro vedlejší narativní linku. Následně se vydává do Hong Kongu svého přítele pomstít, avšak jeho linka nedochází žádného očekávaného vyvrcholení či zadostiučinění. Ačkoliv je v jisté míře přítomna velkou část filmu, vrcholí poměrně nečekaně, rychle, a hlavně bez většího zájmu vyprávění. Podobně je v úvodu filmu Madam Yeung přeložena do nové jednotky, zde jsou naznačeny dvě narativní roviny: (a) snaha proměnit jednotku neschopných policistů ve funkční tým a (b) napětí mezi Yeung a strýcem, ten je totiž jejím velícím důstojníkem. Yeung však ve většině akcí zůstává buď sama nebo s jedním pomocníkem či japonským detektivem, ke sjednocení týmu nedochází. Členové jednotky nefungují jako psychologizované individuality nebo homogenní policejní subsvět, ale pouze se nárazově objevují jako komické figurky, které načrtnou určité osobní linie, jež nikdy nevyvrcholí. Podobně pak ustupuje do pozadí i rodinný vztah uvnitř jednotky.

In the Line of Duty 3

Zmíněné linky nejsou jediné. Oba zločinci/milenci v polovině filmu zjistí, že ukradené šperky jsou falešné. Do té doby se jejich postavy lehce psychologizují. Divák je veden k předpokladu, že muž je nemocný a pomalu umírá, hypotéza je o několik minut později potvrzena. Jenže další vývoj nepřichází. Po expresivně nasvícené milostné scéně a několika intimních momentech tak linka dvou (nyní už) psychologizovaných zločinců znovu ustupuje do pozadí a už se neobjevuje. Vrcholí (jako všechny předešlé) naprosto nečekaně a mimo očekávání spojená s jejich psychologizací.

Všechny výše zmíněné poznámky lze brát jako negativa nedostatečně provázané narativní výstavby, avšak rád bych to zasadil do trošku jiného kontextu. V Hongkongu nebyl čas ani peníze natáčet dlouho a důkladně, scénáře se vymýšlely ve skupinovém brainstormingu a málokdy byly dílem úzkého okruhu lidí, kteří by je zodpovědně budoval od začátku do konce. To je také jeden z hlavních důvodů důrazu na epizodické vyprávění. In the Line of Duty 3 pracuje s náznaky, fragmenty či zlomky. Vynáší narativní konvence do až trochu absurdní výše. To vše je podřízeno atrakcím, akčním sekvencím, ke kterým je nutné příběh dovést. Avšak vyprávění je stále dostatečně promyšlené, aby otáčelo několik základních schémat.

Čeho je naopak ve filmu mnoho? Konfrontací policie x lupiči. Akce je funkční, příjemně nasnímaná (v úzkých uličkách je zábavné využití nadhledu) a hlavně nejdůležitější. Arthur Wong a Brandy Yuen vědí, co divák žánrovek chce, ale na druhou stranu se mimo akční sekvence snaží zábavně načrtávat náznaky osobních linií a podvracet očekávání spojená s jejich vývojem.

In the Line of Duty 3 (r. Arthur Wong a Brandy Yuen, Hong Kong, 1988)

_______
[1] Čtvrtý díl u nás vyšel na DVD (od Vapet Production), ostatní běžely v nočních hodinách na českých TV.

[2] S číslováním dílů je to složitější, takže budu dodržovat jejich pozdější chronologii a zpětné zařazení prvních dvou filmů do série, tedy: Royal Warriors jako první díl, Yes, Madam! jako druhý, pak In the Line of Duty III, 4, 5 (Middle Man), 6 (Forbidden Arsenal) a 7 (Sea Wolves). 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.